Di mana Sungai Bertemu Laut
Kita akan hidup dengan tanda-tanda Tuhan yang besar 'dia diberkati dan Maha Tinggi yang tercermin di dunia lautan dan sungai seperti yang dikatakannya .... .
|
Kita akan hidup dengan tanda-tanda yang besar dari Tuhan 'dia diberkati dan Maha Tinggi yang tercermin di dunia lautan dan sungai seperti yang dikatakannya ( Dan Dia yang membebaskan dua laut (jenis air): ini adalah yang enak dan manis, dan itu garam dan pahit, dan Dia telah menetapkan halangan dan perpecahan yang lengkap di antara mereka ) . Ayat 53(Al-Furqan )
Ia adalah satu tanda yang hebat kerana Tuhan memberitahu kita tentang fakta saintifik yang ada di antara sungai dan laut di kawasan yang disebut hiliran (yang merupakan mulut sungai ke laut ), ia adalah kawasan yang sangat sensitif dan penting dan para ilmuwan tidak menyedari kepentingannya kecuali dalam beberapa tahun kebelakangan ini.
Beberapa bulan yang lalu, Para saintis dari Malaysia Amerika Syarikat telah menjalankan penyelidikan baru untuk mengkaji kawasan ini, kawasan di mana sungai mengalir di laut, kerana mereka menurunkan mesin mereka ke titik terdalam di hiliran. Dan seperti yang kita tahu bahawa semua sungai mengalir di laut kerana setiap sungai telah mendapat sumber dari kawasan tertentu dan mengalir sehingga ia berakhir di laut di mana ia menuangkan air segar ini dan air segar ini menembusi air masin selama beberapa kilometer dan membuang airnya di laut masin.
Al-Quran telah menceritakan kepada kita tentang fenomena yang walaupun terdapat kemasukan sungai-sungai baru di laut masin, tidak ada yang dapat menguasai yang lain, yang bermaksud bahawa meskipun keunggulan laut asin tidak mungkin untuk menguasai sungai atau membuatnya air masin.
Sudah tentu fakta-fakta ini tidak diketahui pada zaman Al-Quran, tetapi baru-baru ini menarik perhatian saintis selepas pencemaran besar-besaran di alam sekitar dan di sungai-sungai juga, kerana kawasan hilir dianggap sebagai injap keselamatan untuk air tawar yang Allah dieksploitasi kepada kami.
Apabila saintis telah mengira jumlah air di bumi, mereka mendapati bahawa 97.5% adalah air masin, 2.5% adalah air tawar, dan dua pertiga daripada air tawar tertumpu di kawasan beku di Antartika Utara dan Selatan, jadi 69% segar air adalah dalam bentuk air beku dan baki ketiga adalah air bawah tanah dan air yang diasaskan di dalam tanah, kelembapan udara, awan, dan sebagainya, ... .. Sungai dan tasik kurang daripada .003% air tawar, jadi apa yang kita lihat dari sungai, tasik dan mata air bentuk hanya kurang daripada .003% daripada air tawar dan air tawar sahaja 2.5% daripada jumlah air di permukaan planet ini.
Semasa mencari para saintis mencari sumber air tawar, perlu untuk mengkaji pencemaran di sungai, pencemaran besar-besaran yang dibuat oleh sisa-sisa teknologi moden dan kawasan yang paling penting dan sensitif adalah kawasan hiliran antara sungai dan laut, jadi para saintis mula mengkaji kawasan ini dengan berhati-hati dan menyimpulkan beberapa keputusan, kita perlu tahu bahawa Tuhan adalah Dia Maha Suci dan Maha Tinggi telah mengumpulkan semua ini menghasilkan satu ayat seperti yang dia katakan: (Dan Dia yang membebaskan dua laut (jenis air): ini adalah enak dan manis, dan itu garam dan pahit, dan Dia telah menetapkan halangan dan partisi lengkap antara mereka). Ayat 53 (Al-Furqan)
Hasil pertama ialah penggabungan berterusan antara air tawar dan air asin di rantau ini, yang bermaksud bahawa Allahadalah Dia yang Diberkahi dan Maha Tinggi apabila dia berkata (Dan Dia yang membebaskan dua laut (jenis air) yang berarti bahawa dia adalah yang menciptakan dua laut (laut segar dan laut masin) di sini kita mesti tahu kenapa Ya Tuhan, dia diberkati dan Maha Tinggi berkata (Dan Dia lah yang membebaskan dua laut) tidak (lepaskan sungai dan laut).
Apabila saintis mengkaji kawasan ini yang merupakan kawasan hiliran, mereka mendapati penggabungan dan pencampuran air tawar dan air asin yang berterusan berlaku. Dan mereka juga mendapati perbezaan yang besar dalam suhu, peratusan kemasinan dan ketumpatan air khas di kawasan itu.
Kita boleh melihat perbezaan ini melalui lengkungan grafik yang ditarik oleh para penyelidik ketika mereka mengkaji suhu kawasan hiliran dan mendapati perbezaan besar dan perbezaan di antara siang dan malam dan dari musim ke musim yang lain. Mereka mendapati perbezaan dalam kemasinan rantau ini kerana pencampuran air tawar dan air asin.
Dan perkara baru yang diasaskan untuk pertama kalinya oleh saintis ialah aliran air tawar dalam air masin adalahbergelora dan tidak stabil, dan aliran stabil tidak mempunyai masalah, kerana aliran air bergelora bermaksud bahawa terdapat berpusing dan ada perbezaan dalam kelajuan aliran dari satu titik ke titik lain.
Jadi kita boleh merumuskan penyelidikan para saintis itu dalam tiga perkara utama:
- Pencampuran berterusan untuk air tawar dan air asin berlaku di kawasan hiliran.
- Aliran air tergelincir.
- Terdapat perbezaan yang besar dalam kepadatan, kemasinan dan suhu.
Dan ketika saya kembali ke kamus bahasa Arab untuk mencari pengertian yang dibebaskan ( Dan Dia Yang membebaskan ) Saya mendapati bahawa perkataan ini mengandungi tiga makna yang diasaskan oleh para saintis baru-baru ini, salah satu makna adalah ( pengadunan dan pencampuran), yang kedua ialah ( biarkan percuma bermaksud perbezaan) dan yang ketiga adalah ( biarkan percuma bermaksud pergolakan).
Oleh itu Allah berfirman tentang orang-orang yang ragu-ragu yang membingungkan bahawa mereka adalah: ( jadi mereka berada dalam keadaan keliru ) sebahagian daripada Verse 5 (Qaf) yang bermaksud mereka bergelora dan tidak stabil, kerana mereka bercakap tentang Quran dan syak wasangka mereka tentang Islam kelihatan seperti manusia bergeloradan tidak stabil ( jadi mereka berada dalam keadaan keliru ) status mereka adalah turbul .
Di sini keajaiban manusia dari ketepatan pengimejan ilahi yang Tuhan bawakan dan ditinggikan memilih satu perkataan untuk menggambarkan tindak balas fizikal yang tepat yang terjadi di kawasan ini ketika dia berkata (Dan Dia yang membebaskan dua laut itu ) sebagai Kata dibiarkan bebas atas ketepatan saintifik.
Tetapi persoalannya: kenapa Tuhan berkata (dua laut) tidak (sungai dan laut) seperti yang kita katakan sebelum ini?
Apabila saintis mengkaji lautan, mereka mendapati bahawa sungai bukanlah satu-satunya sumber air tawar dan terdapatkolam air tawar yang besar di dalam dan di bawah dasar lautan yang terus mengalir dari bawah lautan. Dan jumlah takungan yang besar ini berkali-kali seperti mana sungai mengalir ke laut.
Oleh itu, setiap musim semi di dasar lautan memancarkan sejumlah besar air tawar yang banyak kali yang dipam oleh sungai itu.
Di sini, kita sedar kenapa Tuhan diberkati dan dimuliakan berkata ( Dan Dia yang membebaskan dua laut ) kerana ada laut yang segar dan tersembunyi yang tidak kita lihat dengan mata kita tetapi ia wujud. Air tawar yang mengalir dari dasar lautan kadang-kadang sampai ke permukaan air, berjalan beribu-ribu meter sehingga mencapai permukaan air. Gambar lautan dan teluk yang diambil oleh satelit menunjukkan kewujudan mata air ini yang biasanya bercampur dengan air masin.
Jika kita melihat gambar-gambar ini kita akan mendapati bahawa air mata air segar berwarna di dalam gambar dengan warna yang lain yang menunjukkan bahawa kawasan ini mengandungi air segar yang sejuk, di sini kita mendapati bahawa Tuhan dia diberkati dan Maha Tinggi adalah sangat tepat di dalamnya ungkapan ketika dia berkata (Dan Dia yang membebaskan dua laut) yang bermaksud ada laut segar selain sungai-sungai yang kita lihat, terdapat laut segar di dasar lautan dan ada laut asin.
( Ini harum dan manis, dan itulah garam dan pahit ) Saya berhenti lama di hadapan kata-kata hebat ini dan bertanya mengapa Allah diberkati dan Maha Perkasa berkata ( Ini harum dan manis) dan tidak mengatakan (sihat) hanya dan mengapa dia berkata ( dan itu garam dan pahit ) dan tidak mengatakan (garam)?
Di sini kita akan menemui keajaiban dalam empat perkataan ini: enak - garam manis - pahit.
Oleh kerana air sungai tidak 100% enak tetapi ia mengandungi peratusan kecil garam, mineral dan beberapa sebatian kimia. Juga air laut mengandungi jumlah salin yang berlebihan, dalam setiap meter padu air laut terdapat sekitar 35 kilogram garam, ada jumlah salin yang berlimpah di laut sehingga Allah meninggikannya berkata: ( dan itu garam dan pahit ).
Dan tentang air yang enak, dia tidak hanya mengatakan (Ini adalah kesenangan) tetapi dia berkata ( manis) dan perkataan manis dalam bahasa Arab bermakna rasa yang menyenangkan, jadi jika air sungai adalah 100% enak, ia akan menjadi tanpa citarasa tetapi apabila ia Campurkan dengan garam dan mineral ini, mereka memberikan rasa yang menyenangkan yang kami rasa semasa minum air yang enak ini.
Apabila tuhan itu diberkati dan dimuliakan berkata (Ini harum dan manis, dan itu garam dan pahit) sehingga Quran berurusan dengan isu air dengan banyak ketepatan saintifik, ahli hidrologi hari ini mengklasifikasikan air mengikut kadar air atau garam air ia mengandungi sehingga air sulingan adalah 100% air yang enak dan air manis adalah air sungai yang mengandung beberapa garam yang tidak kita rasakan tetapi ada, jadi Tuhan dia diberkati dan ditinggikan berkata (Ini harum dan manis) dan laut air mengandungi jumlah garam yang tidak diperlukan apabila tiada siapa yang mengetahui tentang itu, Al-Quran menggambarkan air laut kepada kita sebagai (dan itu garam dan pahit).
Jika kita mengikuti meditasi ayat suci ini, Tuhan akan diberkati dan ditinggikan berkata:
1. ( Dan Dia telah menetapkan halangan ) dia menciptakan penghalang antara laut asin dan sungai yang enak: ini bermakna jarak selang antara laut akan bercampur dan tiada satu pun daripadanya menguasai yang lain, kawasan ini adalah kawasan yang sangat sensitif yang dipanggil para saintis (kawasan hiliran). Tidak ada seorang pun yang tahu apa-apa tentang kawasan ini, bahkan perkataan hiliran atau hiliran, itu adalah istilah ilmiah moden yang tidak wujud pada zaman Rasulullah saw, dan tidak ada yang mengetahui apa-apa tentang halangan atau kawasan selang .
Memang dibuktikan bahawa kawasan selang ini antara sungai masin dan sungai yang berlimpah mempunyai ciri, sifat dan kelebihan yang berlainan daripada kedua-dua laut (palatable dan masin).
2. ( Dan partition lengkap di antara mereka ) kerana terdapat dinding yang kelihatan seperti dinding yang menghalang air sungai dari air laut, seolah-olah ada kawasan yang diperkaya dan partisi lengkap yang tidak membenarkan mana-mana lautan menguasai yang lain, dan apa yang baru-baru ini diasaskan oleh saintis, dan ketidakseimbangan memasuki kawasan ini ketika sungai dan laut tercemar manusia dan yang menyebabkan ketidakseimbangan di kawasan ini.
Hari ini, para saintis sedang berusaha untuk mengimbangi kawasan hiliran kerana sensitiviti dan kepentingan alam sekitar, dan apa yang dikatakan Al-Quran kepada kita seperti yang dikatakan oleh Allah (Dan Dia yang membebaskan dua laut (jenis air): ini adalah kesenangan dan manis, dan itulah garam dan pahit, dan Dia telah menetapkan halangan dan perpecahan di antara mereka). Ayat 53 (Al-Furqan) yang bermaksud bahawa manusia harus memberi perhatian kepada kepentingan bidang ini, dan tidak mencemarkannya kerana Tuhan yang diberkati dan dimuliakan menjadikannya kawasan penyeimbangan yang sangat sensitif, dan ia adalah sumber untuk anda manusia dan makhluk lain di kawasan ini.
Sekarang kita bertanya tentang matlamat untuk menyebut kebenaran ini dalam Al-Quran kudus?
Kenapa Tuhan diberkati dan dimuliakan memberitahu kita tentang halangan, air manis, air pahit, partition yang lengkap, pencampuran, pengadunan dan gangguan, mengapa? Jika kita menguruskan Surat Al - Furqan yang mengandungi ayat ini, kita melihat bahawa Tuhan yang diberkati dan dimuliakan kadang - kadang memberitahu kita tentang tujuan fakta saintifik sebelum memberitahu kita fakta itu sendiri, seperti yang Allah memberitahu kita tentang laut, air, angin, dan lain-lain ... dia mengingatkan kita dengan rahmat-Nya dalam ayat sebelumnya sebagaimana dia berkata ( Oleh itu janganlah kamu taat kepada orang-orang yang kafir, tetapi berjuang melawan mereka dengan penuh semangat dengannya ) Ayat 52(Al-Furqan ). Apakah maksud ayat ini?
Ini bermakna setiap orang yang beriman perlu berusaha demi Tuhan tetapi dengan cara yang sepadan dengan era yang dia tinggalkan, kerana Al-Quran suci telah menyebutkan Endeavour (jihad) di banyak tempat tetapi satu-satunya masa yang beliau nyatakan adalah Endeavor yang terbaik adalah ayat ini.
Allah Ta'ala berfirman ( Oleh itu janganlah kamu taat kepada orang-orang yang kafir, tetapi berjuang melawan mereka ) yang bermaksud Al-Quran , dan Dia lah yang membebaskan kedua-dua lautan adalah harum dan manis, dan itulah garam dan pahit, dan Dia telah menetapkan halangan dan partisi lengkap di antara mereka ) . Ayat 53 (Al-Furqan ) seolah-olah Tuhan yang diberkati dan dimuliakan ingin menghantar mesej kepada kami melalui kebenaran kosmik iniyang pada suatu hari Endeavour (jihad) akan menjadi dengan menggunakan sains dan dengan kebenaran Quran seperti ketika Tuhan Bercakap kepada kami, dia berkata ( tetapi berusaha melawan mereka ) yang bererti dengan Quran, bagaimana kita dapat berjuang dengan orang-orang yang tidak percaya oleh Quran? Ia akan dengan memperkenalkan realiti Al-Quran kepada mereka.
Oleh kerana kita hidup di zaman sains, teknologi saintifik dan penemuan saintifik jadi cara terbaik untuk mengajak orang bukan Islam ke Islam ialah bahasa kebenaran saintifik yang termasuk dalam Al-Quran kerana ketika Tuhan dia diberkati dan dimuliakan memberitahu kita tentang fakta ini, adalah untuk satu sasaran yang menjadikan fakta ini sebagai senjata di tangan orang Islam untuk menjemput orang bukan Islam untuk cara Tuhan dia diberkati dan ditinggikan.
-------------------
No comments:
Post a Comment